Anders Leren Met Paarden
Ieder kind heeft een eigen wijze van leren. Via deze innovatieve en ondersteunende methode kunnen kinderen op een speciale en leuke manier de aangeboden lesstof eigen maken.
Lesstof mogelijkheden
- Spellingafspraken
- Rekenen optellen/aftrekken
- Klokkijken analoog/digitaal
- Tafels
- Lezen, bevorderen leestempo
Belangrijke elementen om spelenderwijs te leren zorgen ervoor dat je meer gelukshormonen aan maakt. Mede doordat je je veilig voelt bij een paard (een paard oordeelt niet) en hoe voel je je nou werkelijk. De combinatie van het buiten zijn, op en naast het paard, stimuleert beide hersenhelften om te gaan samenwerken. Hierdoor verbetert je concentratie, je voelt je beter gemotiveerd om nog meer dingen te willen leren en je neemt meer zuurstof in je hersenen op.
We gaan visueel aan de slag, gebaseerd op een top-down-kaart, met kleuren en vormen. In combinatie met een korte auditieve instructie, visueel en met beweging ondersteund. Het is kinesthetisch/interactief; je bent volop aan het bewegen. Het uitzetten van het parcours, lopen met het paard of je zit erop. Kortom wij gaan samen op ontdekkingstocht.
Het allerbelangrijkste is dat je weer plezier krijgt in het leren en lekker in je vel zit. Herhaling is van belang om de aangeboden lesstof beter in te slijpen, hiervan is huiswerk een belangrijk onderdeel.
Anders Leren met paarden is geschikt voor kinderen vanaf groep 4 t/m kinderen in de brugklas. Deze methode is een mix van cognitieve coaching (wijze van lesstof opname) en sociaal - emotionele coaching.
Belangrijk om te weten is dat Anders Leren Met Paarden ter ondersteuning is van het basisonderwijs. Het is geen vervangende wijze van lesgeven.